چرا مدرسه خانگی (هوم اسکول)؟
هوم اسکول، یا همان آموزش در خانه یا مدرسه خانگی، یک مدل آموزشی کاملاً متفاوت است که این روزها توجه زیادی را به خود جلب کرده است. یکی از مهمترین ویژگیهای مدرسه خانگی(هوم اسکول) آزادی در یادگیری است.
در این روش، شما اسیر محدودیتهای مدرسه نیستید و میتوانید با آزادی کامل، مسیر آموزشی خود را بسازید. این آزادی در یادگیری کمک میکند تا هم کودک بیشتر لذت ببرد و هم بهتر پیشرفت کند.
در این روش، خبری از کلاسهای شلوغ، ساعتهای مشخص مدرسه یا حتی امتحانات سنگین نیست. همه چیز بر اساس نیازهای دانشآموز و برنامه زندگی خانواده تنظیم میشود. اما چرا مدرسه خانگی(هوم اسکول) اینقدر جذاب شده است؟
در مدارس، شما باید همه دروس را طبق برنامه بخوانید، حتی اگر علاقهای به بعضی از آنها نداشته باشید. اما در مدرسه خانگی یا همان هوم اسکول، میتوانید موضوعاتی که دوست دارید، مثل عکاسی، موسیقی، فلسفه، تاریخ جهان، علوم جدید، اقتصاد و کارآفرینی را در برنامه فرزند خود قرار دهید تا از یادگیری بیشتر لذت ببرد و برای زندگی و کار در آینده آماده شود.
تاریخ نشان میدهد که کودکان از آموزش در خانه سود میبرند. تعداد بیشماری از صاحبان کسبوکار، هنرمند، وکلا، کشاورز، معمار، سیاستمدار و مخترع در خانه آموزش دیدهاند و به دلیل شیوهی یادگیری متمرکزشان موفق بودهاند.
آنچه در این مطلب میخوانید...
20 سوال والدین دغدغهمند ثریاییها درباره مدرسه خانگی(هوم اسکول)
- مدارس عادی و رایج و مرسوم یا مدرسه به شیوه خانگی؟ کدام برای فرزند من مناسبتر است؟
- مرگ مدرسه در ایران سریعتر از سایر نقاط جهان در حال شکلگیری است؟ چرا؟
- هوم اسکولینگ یا تحصیل در خانه/ مدرسه خصوصی و خانگی چیست؟ آموزش به شیوه مدرسه خانگی چگونه است؟
- چرا این مدل آموزشی محبوب و رایج شده و مورد توجه والدین است؟
- آیا مدرسه خانگی برای فرزند من مناسب است؟
- تفاوتهای کلیدی هوم اسکول با مدارس رایج عادی و سنتی در چیست؟
- آیا آموزش در خانه بهتر از مدرسه رفتن است؟
- نقش هوم اسکول و سهم آن در آینده فرزند من چیست؟
- آیا دانشآموزان در آموزشهای هوم اسکولی از سلامت روان بهتری برخوردارند؟
- مزایا و معایب آموزشها به سبک مدارس خانگی چیست؟
- در کدام کشورها این نوع مدارس به رسمیت شناخته میشود و رایج است؟
- شرایط هوم اسکول در ایران چگونه است؟
- بزرگترین عیب آموزش خانگی چیست؟
- بهترین سن برای شروع آموزش به شیوه هوم اسکول چه سنی است؟
- سختترین قسمت آموزش خانگی چیست؟
- درباره خانه یادگیری ثریایی و طرح سواد پویایی جایگزین دوره دبستان چه میدانید؟
- ویژگیها و تمایز مدرسه یادگیری ثریایی در چیست؟
- برای پیوستن و عضویت در گروه هوم اسکولی و مدرسه یادگیری ثریاییها چه اقداماتی باید انجام داد؟
- دوره سواد پویایی ثریاییها چه ویژگیها و مزیتهایی دارد و به چه گروهی برای انتخاب به جای مدارس رایج توصیه میشود؟
ویژگیهای هوم اسکول (مدرسه خانگی)
مربیان هوم اسکول معتقدند که ویژگیهای این روش آموزشی نوین، سبب ایجاد یادگیری و توسعه اجتماعی میشود. این ویژگیها عبارتند از:
- آموزش خصوصی در گروههای کوچک،
- یادگیری مهارتی،
- سرمایه اجتماعی،
- گروههای تعاونی،
- رهایی از قلدری و خشونت
- و زمان فراوان برای مطالعه به جای تمرینهای بیهدف طولانی و فشارهای مضاعف بر کودکان، کشف طبیعت، تفکر، رویاپردازی و خلق.
نتایج تحقیقات درخصوص مدرسه خانگی(هوم اسکول)
مجموعه تحقیقات تجربی نشان میدهد که ۶۳ درصد از مطالعات انجامشده درباره پیشرفت تحصیلی، ۶۴ درصد در مورد رشد اجتماعی-عاطفی و ۵۰ درصد در مورد موفقیت در بزرگسالی و دانشگاه نشان میدهند که افرادی که شیوه آموزشی به روش هوم اسکول(مدرسه خانگی) را انتخاب نمودهاند، به طور قابلتوجهی عملکرد بهتری نسبت به کسانی دارند که در مدارس عادی و مرسوم تحصیل میکنند.
بیشتر بخوانید:
کلام آخر
اغلب والدین نگرانی در خصوص ضعف علمی کودک و نوجوان دارند و ممکن است در زمینه کسب مهارت های مختلف قابلیت های ویژه و متمایزی داشته باشند ولی در حوزه دانش محوری ممکن است نقص هایی وجود داشته باشد. کما اینکه در کشور ایران این امر مشاهده گردیده است.
دلیل اصلی این نگرانی بر این امر استوار است که مدارس خانگی و خصوصی رایج ممکن است برنامه ها و سیستم هدفمند مهندسی شده آموزش و مدیریت یادگیری بر اساس استاندارد های روز دنیا در نظر نگرفته اند.
اگر در انتخاب مدرسه خانگی یا آموزش در خانه توسط والدین برنامه های اصولی و سیستماتیک هدفند و یکپارچه طراحی شود و بخش دانش و مهارت و علی الخصوص یادگیری بر اساس ویژگی های فردی و براساس سبک های یادگیری لحاظ شود و به پرورش و ایجاد نگرش و طرز تفکر رشد محور توجه و اهمیت داده شود این بخش دانشی و علمی هم مانند بخش مهارتی و پرورشی بسیار غنی خواهد شد و کودک در این روش آموزش در مدرسه خانگی کمبودی نخواهد داشت و چه بسا رشد و پیشرفت چشمگیری داشته باشد.
مطالعه بولتر (2017) که دستاوردهای تحصیلی دانشآموزان مدرسه خانگی را با دانشآموزان مدرسه دولتی مقایسه میکند، به نظر میرسد که تفاوت آشکاری در پیشرفت تحصیلی کلی بین دو گروه وجود ندارد. هر دو گروه در خواندن، ریاضی، زبان نوشتاری و دانش وسیع علوم، مطالعات اجتماعی و علوم انسانی نمرات متوسط یا بالاتر از میانگین دارند. بنابراین از این منظر نگرانی وجود ندارد.
لازم به ذکر است که این تحقیق در کشور ایران نیاز به بررسی بیشتر و دقیقی دارد و تا امروز در این زمینه تحقیق و پژوهشی که به آن بتوان استناد کرد وجود ندارد.
مهندس سپیده جعفری
موسس و بنیانگذار آکادمی ثریایی و خانه یادگیری ثریایی و طراح دورههای جامع سواد پویایی، سواد توانگری و سواد شکوفایی