نمایش خلاق برای کودکان

آخرین مطالب

تعریف نمایش خلاق

صاحب‌نظران و‌ اندیشمندان در حوزه نمایش خلاق برای کودکان، بر مبنای نوع نگرش خود نسبت به کارکرد‌ها و اهداف نمایش خلاق، تعاریف متفاوتی از آن ارئه دادند.

یکی از این تعاریف، با تأکید بر نقش نمایش خلاق در پرورش مهارت‌های تفکر در کودکان، این است که نمایش خلاق جریانی متفکرانه است که از طریق محرک‌های گوناگون مانند واژه‌ها، موسیقی، ‌اشیاء، رویداد‌ها و غیره …، باعث فعال‌سازی شبکه ذهنی افراد می‌گردد.

اما در نگاهی جامع‌تر و بیانی ساده‌تر، نمایش خلاق شکلی از وانمود بازی مبتنی بر بداهه پردازی است که طی فرایندی، صحنه، رویداد، مشکل یا واقعه با هدایت مربی توسط کودکان مورد بحث قرار گرفته، سپس طراحی شده و به اجرا در می‌آید.

اهداف نمایش خلاق برای کودکان

اهداف زیادی در استفاده از نمایش خلاق در تعلیم و تربیت کودکان وجود دارد. نمایش خلاق برای کودکان به رشد خلاقیت، ابتکار و کنجکاوی کمک می‌کند.

یکی از اهداف نمایش خلاق برای کودکان این است که توانایی پرسشگری را در آنان تقویت نموده و باعث رشد خودآگاهی و قدرت تخیل آنان می‌شود.

به اعتقاد مک کاسلین (۱۹۸۰)، بین تعلیم و تربیت مدرن و نمایش خلاق اهداف مشترک زیادی وجود دارد. برخی از این اهداف مشترک عبارتند از :

  • رشد خلاقیت و زیبایی شناختی،
  • توانایی تفکر انتقادی،
  • رشد اجتماعی و توانایی کار گروهی با دیگران،
  • بهبود مهارت‌های ارتباطی،
  • رشد ارزش‌های اخلاقی و معنوی و شناخت خود

گالری تصاویر دوره نمایش خلاق برای کودکان در آکادمی ثریایی ها

ارتباط نمایش خلاق و تقویت مهارت های ارتباطی

پس از سپری شدن سه سال از پاندمی کرونا و دوری از فعالیت‌های اجتماعی و آسیب‌های ناشی از آن برای کودکان، دغدغه بسیاری از والدین بحث تقویت مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کودکانمان است.

نمایش خلاق یکی از شیوه‌های آموزش غیرمستقیم به کودکان است که این مهم تحقق پیدا می‌کند.

در دوره های نمایش خلاق برای کودکان رعایت موارد زیر مهم می باشد:

  • نمایش خلاق بدون گروه ممکن نیست. بنابراین کودکان در نمایش خلاق به طور خود انگیخته بسیاری از یادگیری‌های اجتماعی مانند مشارکت در کار گروهی، همکاری کردن، مهارت‌های ارتباطی، رعایت نوبت، آگاهی و استفاده از احساسات و تبعیت کردن از قوانین و مقررات اجتماعی را فرا می‌گیرند.
  • یادگیری با انجام کار، یکی از بهترین راه‌ها برای به خاطر سپردن است.
  • نمایش خلاق، اعتماد به نفس را از طریق عمل به کودک یاد می‌دهد که همیشه همراه او خواهد ماند.
  • نمایش خلاق، به کودکان امکان می‌دهد تا لحظه‌های کشف و رشد شخصی را تجربه کنند و از لذت و شادی ناشی از نمایش نیز بهره‌مند شوند.
  • نمایش خلاق برای کودکان، این امکان را فراهم می‌کند که پیچیده‌ترین شخصیت‌ها را با استفاده از‌ایده‌های مختلف و صحنه‌ها و ابزار‌های متفاوت، خلق کنند. در این صورت، کودک در یک محیط سرگرم‌کننده، سطح واقعی خلاقیت خود را افزایش می‌دهد.

معرفی دوره نمایش خلاق آکادمی ثریایی ها (یکی بود یکی نبود)

آکادمی ثریایی ها با برگزاری دوره یکی بود یکی نبود یا همان نمایش خلاق سعی دارد تا با بازی‌های نمایشی و بر پایه شخصیت‌سازی و بداهه پردازی، یک فضای خلاقانه برای کودکان ایجاد نموده و با کمک تسهیل‌گر مهارت فکر پروری آن‌ها نیز تقویت گردد.

لازم به ذکر است که این دوره برای کودکان رده های سنی زیر بسیار موثر می باشد:

  • ۳ تا ۵ سال
  • ۵ تا ۷ سال
  • ۷ تا ۱۰ سال

مزایای نمایش خلاق برای کودکان

نمایش خلاق خیلی ساده بدون نیاز به هیچ تدارکات و ابزاری قابل اجرا است زیرا لباس یا دکور خاصی نیاز نیست.

نمایش خلاق می‌تواند یک نوع بازی وانمود کردن بر پایه تخیلات یا اجرای یک داستان، موسیقی و یا رقص باشد.

در نمایش خلاق تخیل پردازی و خلاقانه فکر کردن در کودکان تقویت می‌شود.

کار گروهی را یاد می‌گیرند و به خاطر پیروی کردن از تسهیلگر هنر گوش کردن را فرا می‌گیرند.

در کنار تمام کسب مهارت‌های فردی و بی‌فردی و فوایدی که نمایش خلاق دارد اوقات شاد و سرگرم‌کننده‌ای نیز برای کودکان فراهم می‌شود.

نمایش خلاق یک راه خوب برای آموزش غیر مستقیم در طول بازی هست. مهارت‌های زیادی را کودکان با بازی یاد می‌گیرند.

مثبت و مطمئن‌تری نسبت به خود دارند.

تاثیر نمایش خلاق بر مهارت های اجتماعی آنان

 زمانی که کودکان بین سنین تقریباً ۳ تا ۵ سال هستند، شکل‌گیری روابط اجتماعی با همسالان آشکار می‌گردد.

فراگیری مهارت‌های اجتماعی، شناختی و ارتباطی در سنین مذکور به کودکان اجازه می‌دهد تا از تمایلات رایج خود به بازی‌های انفرادی یا بازی‌های موازی با همسالان فاصله بگیرند و به مشارکت در بازی‌های تعاملی اجتماعی روی بیاورند (روبین، بوکاسکی و پارکر، ۲۰۰۶ ).

همچنین نمایش خلاق برای کودکان سبب پایداری دوستی‌های استوار بین کودکان گردیده و در مقایسه با کودکان نوپا، کودکان پیش دبستان شبکه‌های بزرگتر، فشرده‌تر و سازماندهی شده ای را در دوستی‌های متقابل خود با همسالان خاص نشان می دهند.

رشد اجتماعی در کودکان تحت تأثیر عوامل بسیاری مانند وراثت، محیط، فرهنگ، نگرش‌ها و رفتار والدین، روابط با هم نژاد‌ها و همسالان، رفتار معلمان و برنامه‌های آموزشی است.

لازم به ذکر است که برای رشد و پرورش مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش دبستان از روش‌ها و رویکرد‌های مختلفی استفاده شد که از رایج‌ترین و پرکاربرد‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. برنامه آموزش مهارت اجتماعی
  2. برنامه آموزش مهارت اجتماعی با مشارکت خانواده
  3. برنامه آموزش مهارت اجتماعی بازی محور
  4. برنامه درسی غنی شده بازی محور
  5. رویکرد معلم-مشاور
  6. برنامه آموزش فلسفه برای کودکان
  7. فعالیت‌های نمایش خلاق
  8. برنامه آموزش پروژه محور
  9. برنامه آموزش حرکت-رقص خلاق
  10. خواندن کتاب‌های داستانی مصور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X
باز کردن چت
ارتباط با ما
سلام دوست عزیز
چگونه می توانم کمک کنم؟